O autorze
Rynki zagraniczne i branżowe

Przyszłość targów, targi przyszłości.

Pixabay.com
Rozwój nowych technologii i internetu zmienił całkowicie na przestrzeni kilku ostatnich lat rynek targowy w Polsce i na świecie. Rozwiązania które działały w przeszłości są już dziś często przestarzałe i nieskuteczne. Dotyczy to wszystkich stron wydarzenia targowego: organizatora, wystawcy i odwiedzającego targi. Poniżej kilka przykładowych trendów które zmieniają branżę targową.

Targi jak podaje Wikipedia "to tradycyjnie rodzaj wystawy, ekspozycji towarów na arenie międzynarodowej lub krajowej, połączonej ze sprzedażą. Obecnie pojmowane jako wydarzenia targowe – narzędzie marketingu bezpośredniego (twarzą w twarz), służące budowaniu relacji z dotychczasowymi i potencjalnymi kontrahentami. Ekspozycja targowa jest tylko jednym z elementów tworzących targi. Inne elementy wydarzenia targowego to m.in. eventy, matchmaking, konferencje i seminaria. Obserwuje się wysoką specjalizację wydarzeń targowych, koncentrację na określonych sektorach rynku. Coraz wyraźniej następuje także podział na targi typu business-to-business oraz business-to-costumer."

W dobie wszechobecnych smartfonów z mobilnym dostępem do internetu, rozwojem prezentacji wirtualnych, szybką, bezpośrednią komunikacją z klientem targi zmieniają swój charakter. Poprzez wykorzystanie możliwości jakie dają nowe technologie i wprowadzenie nowatorskich strategii sprzedaży i marketingu, targi stają się coraz interesującą platformą komunikacji pomiędzy wystawcą, uczestnikiem i organizatorem targów.



Nowe technologie na targach

Jednym ze sposobów na przyciągnięcie uwagi uczestników imprezy targowej jest wykorzystanie nowinek technologicznych na stoisku. Prezentacja holograficzna, okulary VR, udział w grach i konkursach interaktywnych, pozwala wystawcy dać uczestnikom bardziej ekscytujące, niezapomniane przeżycia.

Mobilne technologie zmieniły praktycznie wszystkie sektory marketingu i targi nie są wyjątkiem. Skaner na stoisku w połączeniu z aplikacjami mobilnymi pozwala na natychmiastowe zebranie informacji o odwiedzających stoisko, umieszczenie w bazie danych i ich analizę. W czasie rzeczywistym, jeszcze w trakcie trwania targów można rozpocząć działania marketingowe i sprzedażowe skierowane do uczestników wydarzenia. Wizytówki odchodzą do lamusa.

Drony już dziś stosowane są do prowadzenia relacji z targów czy to w mediach społecznościowych, czy w formie relacji na żywo. Drony służą także do obsługi i monitorowania wydarzenia targowego.

Nowe urządzenia elektroniczne osobistego użytku, poza smartfonem, który stał się już dziś nieodłącznym narzędziem w biznesie, znajdują coraz szersze zastosowanie na targach. Badge reklamowe zaopatrzone w mikrochipy, beacony rozmieszczone na terenie obiektu targowego, opaski elektroniczne na ręku pozwalające na zbieranie danych i dzielenie się informacjami z wydarzenia w czasie rzeczywistym.

Roboty znajdują także swoje zastosowanie podczas targów. Przykładem jest robot ABB serwujący zimne napoje na Targach Warsaw Pack 2016.



Inne nowości technologiczne które znajdują zastosowanie podczas targów to virtual reality, prezentacje holograficzne, druk 3D, pojazdy autonomiczne, internet rzeczy. Więcej informacji w raporcie Międzynarodowego Stowarzyszenia Targowego.



Personalizacja kluczem do sukcesu

Personalizacja stała się widocznym trendem w nowoczesnym marketingu. Dotyczy to także działań organizatorów i wystawców targowych. Wystawcy dostosowują swoje strategie adekwatnie do cech i preferencji swoich klientów na poziomie indywidualnym poprzez przewidywanie oraz dostosowywanie swoich działań do ich potrzeb. Dostarczenie spersonalizowanych doświadczeń generuje głębsze zaangażowanie i tworzy bogatsze interakcje z klientami. Wystawcy powinni dążyć do tworzenia własnych unikalnych strategii udziału w targach. Kluczem do sukcesu jest wykorzystanie nowoczesnych technologii i nowatorskich działań marketingowych dla rozwoju innowacyjnego, autentycznego doświadczenia targowego.

Media społecznościowe a imprezy targowe

Media społecznościowe stały się nieodłącznym narzędziem marketingu w każdej firmie. Podobnie jest z wydarzeniem targowym. Marketingland pokazuje 14 sposobów wykorzystania mediów społecznościowych przed targami, w czasie trwania targów i po targach.

Przykładowo jednym ze sposobów jest prezentacja wydarzenia w mediach społecznościowych. Rób zdjęcia i filmy, pokazuj co się dzieje na targach, zwłaszcza na twoim stoisku. Pokazuj wydarzenia specjalne, prelegentów, czy cokolwiek innego co dzieje się na wystawie, wprowadź swoją firmę na targach w strumień społecznej świadomości.

Kolejnym z powodów uczestnictwa w mediach społecznościowych, gdy jesteś na wystawie, jest "przynieść show" do tych ludzi, którzy nie mogą fizycznie być na targach. Wysyłanie zdjęć i ciągła aktualizacja informacji z targów pozwoli uczestnikom społeczności na poczucie, jakby byli na targach razem z Tobą.

Globalizacja i internacjonalizacja

Coraz więcej wystawców zainteresowanych jest udziałem w imprezach targowych organizowanych w odległych zakątkach świata. Nowe technologie i mechanizmy globalizacyjne sprawiają, że producenci chcą sprzedawać swoje produkty już nie tylko na swoim najbliższym rynku krajowym. Podróżując za granicę, wystawcy mogą podnieść świadomość marki w skali globalnej i promować swoje produkty na zupełnie nowych rynkach. Udział zagranicznych uczestników w targach krajowych pozwala z kolei na bezpośredni kontakt wystawcy z potencjalnymi partnerami, bez generowania dodatkowych kosztów.



Powyższe przykłady to tylko krótki wstęp do interesującej dyskusji na temat przyszłości targów i targów przyszłości.


Źródła: Bartizan, ExhibitorOnline, VIMM, TSNN, MarketingLand, BizBash, Plastech, PtakWarsawExpo.

Opracowanie: Expo Directory
Trwa ładowanie komentarzy...