Jak rozpocząć eksport do Iranu. Misje, targi, kontakty.

Iran
Iran Iran PressTV
Po zniesieniu w ubiegłym roku sankcji gospodarczych wobec Iranu, rynek irański stał się gorącym tematem w kręgach biznesowych. Także polskie firmy włączyły się do trwającej od prawie roku walki o zaistnienie na liczącym 80 mln konsumentów rynku.

O potencjale rynku irańskiego po zniesieniu sankcji gospodarczych pisałem w NaTemat.pl w ubiegłym roku. Iran to nowoczesny kraj z dużym rynkiem konsumenckim.





Misje gospodarcze do Iranu w 2016 roku

W dniach 5 - 9 marca 2016 r. odbyła się misja gospodarcza organizowana przez Krajową Izbę Gospodarczą we współpracy z Ambasada RP w Teheranie, Ministerstwem Rozwoju oraz Polsko-Irańską Izba Gospodarczą. Udział w misji wzięło udział 70 przedstawicieli polskiego biznesu.
Jak podaje Wyborcza.biz irańscy kontrahenci byli zainteresowani możliwościami polskich firm w zakresie budowy infrastruktury kolejowej, budowy i wyposażenia zakładów przetwórstwa rolno-spożywczego, ofertą polskiej branży kosmetycznej oraz sektorem maszyn dla rolnictwa.

Podczas misji umowę z irańskim partnerem podpisał polski producent ciągników Ursus. Jak podaje rp.pl, Irański kontrahent Ursusa wchodzący w skład grupy Iran Tractor Manufacturing Company ITMCO dostarczy podzespoły które będą montowane w ciągnikach przeznaczonych na rynki eksportowe. Ursus oferuje w Iranie pełen zakres produktów - od małych ciągników rolniczych po duże, o mocy 280 KM, a także pełen zakres sprzętu z oferty Ursusa czyli ponad 100 modeli maszyn rolniczych: przyczepy, ładowacze czołowe, prasy, owijarki.

Podczas misji współpracę z irańskimi kontrahentami nawiązała firma Rohlig Suus Logistics. Jako podaje PortalSpozywczy.pl "podczas misji Rohlig Suus Logistics podpisał porozumienie o współpracy z irańskim partnerem, działającym w obszarze transportu intermodalnego (transport morski, kolejowy i drogowy) na trasie Iran – Polska oraz frachtu morskiego na kierunku Daleki Wschód – Iran".

Wg relacji SadyOgrody.pl Andrzej Piłat, wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej podkreślił, że polska współpraca z Iranem może również dotyczyć przemysłu rolno-spożywczego. Iran to kraj z 80 mln konsumentów, może być dla polskich firm także „bramą” na rynki Afganistanu i Pakistanu.

Udział w misji wzięli także przedstawiciele Banku Gospodarstwa Krajowego, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych oraz PKO BP. Należy wspomnieć, że PKO BP już na początku roku wymienił z kilkoma irańskimi bankami klucze SWIFT, co otworzyło drogę do prowadzenia rozliczeń finansowych między Polską a Iranem. Z kolei KUKE od marca oferuje ubezpieczenia średnio i długoterminowych kredytów eksportowych oraz inwestycji w Iranie w ramach ubezpieczeń gwarantowanych przez Skarb Państwa.

Podsumowanie misji na stronie KIG.

Kolejne misje gospodarcze do Iranu odbędą się już w maju i czerwcu.

Agencja Rynku Rolnego organizuje wyjazd na Międzynarodowe Targi Spożywcze Agro Food Hospitality & Bevtech 2016. Agencja oferuje polskim producentom bezpłatną prezentację w ramach polskiego stoiska na targach oraz udział w spotkaniach B2B.



Krajowa Izba Gospodarcza we współpracy z Ministerstwem Rozwoju, Ambasadą RP w Teheranie, Ambasadą Iranu w Polsce, Irańską Izbą Handlu, Przemysłu, Górnictwa i Rolnictwa oraz Polsko-Irańską Izbą Gospodarczą organizuje w terminie 4 – 8 maja 2016 r. Misję Gospodarczą sektora energetyczno-wydobywczego do Iranu. Program Misji przewiduje: Polsko-Irańskie Forum Biznesu w Teheranie, nawiązanie kontaktów i przeprowadzenie indywidualnych rozmów handlowych z przedstawicielami irańskich firm zainteresowanych wymianą handlową z przedsiębiorstwami z Polski, udział w Międzynarodowych Targach Oil & Gas Exhibition.

Kolejna misja organizowana przez Krajową Izbę Gospodarczą we współpracy z Ambasadą RP w Teheranie, Ambasadą Iranu w Polsce oraz Polsko-Irańską Izbą Gospodarczą odbędzie się w dniach 14-17 maja 2016 r. i skierowana jest do sektora medyczno-farmaceutycznego. W dniach 14-15 maja 2016 r. w Teheranie odbędzie się Konferencja „The Iran Health Summit 2016” poświęcona współpracy w branży medycznej, w dniach 15–18 maja odbędą się w Międzynarodowe Targi Wyposażenia Medycznego, Dentystycznego i Laboratoryjnego, Produktów Farmaceutycznych oraz Usług Ochrony Zdrowia 19th Iran Health International Exhibition’ 2016.



Irański rynek szansą dla polskich firm branży lotniczej.

Iran to dla branży lotniczej bardzo obiecujący rynek
. Iran był objęty sankcjami na zakup samolotów i części do nich, przez co floty lokalnych przewoźników składają się w dużej mierze z przestarzałych maszyn. Potencjał rynku dostrzegli już najwięksi gracze rynku lotniczego. W styczniu Airbus podpisał kontrakt na dostawę swoich 118 samolotów do Iranu, ATR na 40 samolotów, Embraer 50 samolotów, a w kwietniu Boeing zaproponował sprzedaż swoich maszyn.
Jak widać, także polska dolina lotnicza ma szansę znaleźć miejsce dla swoich produktów i usług w Iranie.

Warto też wspomnieć że LOT chce wprowadzić loty z Warszawy do Teheranu.



Technologie i maszyny dla przetwórstwa spożywczego

Polskie firmy są uznanymi na świecie producentami maszyn, urządzeń i linii dla przetwórstwa spożywczego. Rozwiązania i technologie dla przetwórstwa owoców i warzyw, mleczarstwa, piekarnictwa i przetwórstwa mięsnego to jeden z najlepszych produktów eksportowych polskich firm z dużymi perspektywami na rynku irańskim. Iran eksportuje prawie 80 procent żywności, posiada ponad 12000 zakładów przetwórstwa spożywczego. Wraz z napływającymi z zagranicy nowoczesnymi technologiami pozwalającymi na rozwój rolnictwa w Iranie, będzie rosło zapotrzebowanie na przetwarzanie rodzimych produktów. Główne segmenty produktowe które mogą stworzyć przewagę konkurencyjną dla polskich eksporterów to automatyzacja linii produkcyjnych, systemy monitorowania i kontroli procesów produkcyjnych i wytwórczych oraz kontrola jakości i higieny produkcji. Irański rynek przetwórstwa spożywczego jest jednym z najprężniej się rozwijających rynków w rejonie MENA ( Bliski Wschód i Afryka Północna ). Wzrost branży przetwórczej wiąże się ze wzrostem konsumpcji, zmianami nawyków żywieniowych, bogaceniem się społeczeństwa irańskiego i młodym wiekiem irańskich konsumentów, 60% społeczeństwa jest w wieku poniżej 30 roku życia.

Targi branżowe i misje gospodarcze

Najlepszym sposobem na nawiązanie relacji z potencjalnymi kontrahentami na rynku irańskim na wstępnym etapie jest udział w misjach gospodarczych wspieranych przez organizacje gospodarcze oraz udział w międzynarodowych i branżowych imprezach targowych odbywających się w Iranie. Poza udziałem w dużych, międzynarodowych imprezach targowych organizowanych w Teheranie, warto także pomyśleć o udziale, lub choćby odwiedzeniu imprez branżowych i lokalnych, gdzie nie ma jeszcze natłoku zagranicznych, konkurencyjnych graczy rynkowych.

Więcej informacji: [b]Rynki24.pl
  • ZOBACZ TAKŻE:
  • Iran
Trwa ładowanie komentarzy...